"Je nádherné užiť si aspoň raz za deň jedlo s niekým, koho milujete!" (Julia Child)

streda 27. mája 2015

Rebarborový koláč s jahodami

Rozhodla som sa, že dnes bude kraľovať rebarbora. Je to prudko sezónna zelenina, ktorá sa zvykne zbierať do noci svätojánskej, pretože potom vraj už obsahuje vysoký podieľ kyseliny šťaveľovej. A práve kyselina šťaveľová je zodpovedná za to, že ľudia s chorým žlčníkom by sa jej mali úplne vyhýbať. Keďže ja už zopár rokov žlčník nemám, tento problém odpadá.:)



Na to, aká je to veľmi ospevovaná zelenina (a hlavne teraz v sezóne), som sa celkom nabehala, aby som ju zohnala. Sklamal ma aj môj zelovoc na Dlhých dieloch, kde som zatiaľ vždy dostala, na čo som si spomenula. Po rebarbore ani chýru, ani slychu, ale po úmornom hľadaní som ju nejakou náhodou objavila v Bille. Doteraz som ju tam síce nikdy nevidela, ale už tam ani tak často nechodím (asi preto). No dnes mi jej krvavočervená farba udrela do očí, tak som zobrala všetku, ktorú mali vyloženú. (A paradoxne na Billové pomery bola rebarbora celkom vo forme.)


Nejdem siahodlho opisovať, aká je rebarbora dobrá úplne na všetko, a akú abecednú škálu vitamínov obsahuje. V skratke, zaraďuje sa medzi tie najzdravšie druhy zeleniny, tak si viete predstaviť.:)



A ako chutí? Je kyslastá, takže cukrom alebo medom určite nešetrite, poprípade ju poduste s cukrom, zmäkne a zjemní sa jej chuť alebo ju môžte na noc naložiť do vína. Je veľa spôsobov.



Prišla k nám pôvodne z Tibetu, a u nás bola dlho považovaná za zeleninu chudobných aj vďaka svojej dlhej trvácnosti. Dnes sa teší zvýšenej obľube. Neviem, ako je k dostaniu vo vašom bydlisku, ale u nás v Dúbravke dosť biedne, preto by som určite privítala jej bohatšiu ponuku v zelovococh. Pevne verím, že po upečení tohto koláču sa zvýši o ňu záujem a v ďalších sezónach sa budeme snáď tešiť bohatším množstvám dodáviek tejto miestami zelenej, no inak krvavočervenej, ba dokonca miestami až šarlátovej krásky.

POTREBUJEME:

  • 125g zmäknutého masla + 1 polievková lyžica masla
  • štipka soli
  • 20g cukru + 5 polievkových lyžíc cukru
  • 250g hladkej múky
  • 3-4 polievkové lyžice vody
  • 400g rebarbory
  • 300g jahôd
  • 1 škoricový cukor
  • 500g jemného tvarohu
  • 2 Lkové vajcia
  • 2 vanilkové cukry
  • 5 polievkových lyžíc mlieka
  • veľká hrsť hrozienok, mandlí na ozdobu
POSTUP:








  • Najprv si pripravím rebarboru a to tak, že odrežem zdrevnatené konce aj vŕšky a celú ju olúpem. To zaberie chvíľu času, no a potom ju narežem asi na centimetrové kúsočky.
  • Keď to mám. tak ju vložím do misy a pridám 5 polievkových lyžíc cukru, premiešam a nechám "pôsobiť", aby sa zmiernila kyslastá a trpká chuť rebarbory.
  • Na panvicu si dám rozohriať 1 polievkovú lyžicu masla a keď je rozohriate, pridám rebarboru. Premiešam a chvíľu asi také 4 minútky ju podusím, aby mi zmäkla. A nechám vychladnúť.
  • Zatiaľ sa môžem pustiť do cesta,ktoré jednoducho spravím tak, že zmiesim múku, zmäknuté maslo, štipku soli, cukor a 4 polievkové lyžice vody. Miesim a miesim a keď cesto drží pekne pohromade, zabalím ho do potravinovej fólie a na 20 minút si dá šlofíka v chladničke.
  • Kým cesto leňoší, pripravím si krém, ktorý mi vznikne tak, že proste vymixujem tvaroh, vajíčka, vanilkové cukry a mlieko.
  • Z chladničky vyberiem cesto a na pomúčenej doske ho vyváľam asi na hrúbku 3mm a vložím do formy. Vytvarujem okraje.
  • Dno poprepichujem vidličkou a na cesto naukladám rebarbou a na ňu na štvrťky nakrájané jahody.
  • Posypem škoricovým cukrom.
  • Rovnomerne zalejem krémom.
  • Vrch podľa chuti ozdobím sušenými hrozienkami a mandľovými lupienkami alebo rozsekanými mandľami.
  • No a nakoniec dám piecť do rúry pri 180°C na 40 minút.

No a hotovo!
Bude vám chutiť:)

BON APPETIT
Katka

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Koľko ľudí nás videlo?

Používa službu Blogger.

Translate

© Maškrtníci, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena