"Je nádherné užiť si aspoň raz za deň jedlo s niekým, koho milujete!" (Julia Child)

streda 21. januára 2015

Šťavnatý Bifteck sauté au buerre od Julie Child!

Ako tak pozerám dlhšie som nič nepridala, ale to nevadí, dnes to napravím. Za posledný týždeň bolo dosť povinností.


To, že som nevarila, ale neznamená, že sme si nepochutili. Jeden večer ma Rudko prekvapil cestovinami so smotanou, roztopeným Brie a mozzarelou, s kukuričkou a šampiňónmi. Bolo to super! Potešil ma, že som nemusela variť vobec nič a úplne som si oddýchla a včera sme si dali ďalšiu diétnu bombu parené buchty so slivkovým džemom...MŇAM! Parené buchty chutia všade super. Bývali super aj v školskej jedálni, aj doma, aj v kolibe, aj na svahu pri lyžiarskej prestávke. Parené buchty majú všetci radi. Aj deti, aj dospelí. Je to nádherne univerzálne jedlo, na ktorom si pochutí každý. Sú sladké...To preto...

Viem, že teraz všetci orodujú za zdravú stravu. Tí, čo majú ešte vyhranenejšie názory na to, čo je zdravá strava ju nazývajú aj vegetariánskou, vegánskou, poprípade strašný hit posledného roku, a to už asi viete čo myslím - RAW FOOD. Ďalej sú tu milióny ľudí s nezmyselnými krabičkovými diétami, delenou stravou a ďalej tí, ktorí teraz veľmi prepadli novému trendu: pre ktorých už existuje iba špaldová múka, žiadna iná a pre ktorých cukor zmizol z povrchu zemského a sladia iba stéviou...

Podľa mňa sú to všetko veľké extrémy. Nemám rada také jedlo, nechutnala som také jedlo a nikdy ani neochutnám a nechápem ako si niekto dobrovoľne môže takto týrať chuťové poháriky (výnimku majú zdravotné diéty).


Pripravujú sa o veľké potešenie z dobrého jedla! Neviem, či by som bola najšťastnejšia, keby mi niekoľko krát za deň došlo nakrabičkované jedlo. Asi by som mala pocit, že jem celý deň iba desiatu. Taktiež si neviem predstaviť byť vegetariánom. Už nikdy sa nezakusnúť do výborného šťavnatého pečeného kuriatka? Neochutnať už nikdy najbrutálnejšie beouf bourguignon, ktoré sa rozpadá na jazyku v momente, ako si ho vložíte do úst? Ako vegetarián by som si musela dať bryndzáky bez slaninky. Čo sú to bryndzáky bez slaninky? Keby som bola vegán tak si nemôžem dať ani tie poctivé bryndzové halušky. Ani mlieko by som si k nim nemohla dať. A tie parené buchty včera taktiež nie. Minimálne roztopeným maslom boli poliate. A RAW FOOD? tak to je už úplny koniec. Aby som jedla veci iba surové, tak to nie. Mrkva mi chutí viac, keď je uvarená, cibuľa tiež...Vlastne všetka zelenina, okrem hrášku. Ten zbožňujem "surový" nevarený, rovno zo struku a vylúpnuť do úst.



Som rada, že holdujem chutnému jedlu. Dobrá chuť mi ešte stále spôsobuje radosť. O to väčšiu radosť, keď si sadneme s Rudkom oproti sebe a vidím, že chutí aj jemu. Alebo keď spravím tortu z normálnej múky a z normálneho cukru a vidím, že sa zje. To sú tie najlepšie momenty. Nenadarmo sa vraví, láska ide cez žalúdok. Nedivím sa, že sa dnes je veľké percento partnerstiev na bode mrazu, keď málo ľudí má v dnešnej dobe čas si s partnerom sadnúť na obed alebo dobrú večeru (poprípade si ju spolu uvariť) a užívať si spoločnosť toho druhého pri dobrom jedle! Pri chutnom jedle! Podeliť sa o ten zážitok z chuti. Nemyslím si (možno sa mýlim), že sa niektoré páry vedia rozplývať nad chuťou jedla "z krabičiek", ktoré sú bez chuti.


Jesť sa má a má sa jesť dobre, je to chyba dnešnej uponáhľanej doby, že ľudia nemajú čas sa stretnúť pri stole, porozprávať sa a vychutnať si každé sústo pomaly a precítene. Dnešný svet ukazuje ľuďom, že správne stravovanie je len bez tuku, niekedy dokonca už aj bez mäsa...a stále k tomu pribúdajú ďalšie veci. Za to nemôže jedlo. Za to môže svet. Veľa krát nie je čas ani na prechádzku aspoň raz za deň, na športové vyžitie. Na prirozdený pohyb. Čím ďalej, tým viac ľudí už má len sedavú robotu v kancelárií a potom čuduj sa svete, že jedia len zeleninu. Naši predkovia odjakživa jedli všetko, čo im príroda ponúkla a čo bolo k mání. A boli radi, že si môžu dať občas mäso, že môžu získať maslo, smotanu, mlieko...Po celodennej robote okolo domu, na poliach, na píle sa veľmi tešili dobrému jedlu. Vedeli si ho vychutnať, pretože vedeli, že veľa ho nebude a chutilo im.

Tešte sa z jedla, pretože ako aj Julia Child vraví: Je nádherné užiť si aspoň raz za deň jedlo s niekym, koho milujete!

A je to svätá pravda! Preto som dnes pripravila šťavnaté bifteky na masle! A boli tak dobré, že sme sa z nich sčemerili!:)

Nech sa páči recept.





Bifteck sauté au buerre

Steaky grilované sú panvici je veľmi francúzska a taktiež veľmi dobrá metóda na prípravu malých steakov. 
Nestrácajú žiadne šťavy a s ľahkosťou vieme určiť, kedy je steak hotový.
Steak 2,5cm hrubý zaberie asi 8-10 minút prípravy a potom, čo je steak preložený na tanier, tak výpek, ktorý ostal v panvici zaberie asi 1-2 minúty prípravy.
Omáčka, ktorú získate, je výpek s vývarom, vínom alebo vodou a štipkou masla na konci. Je to deglazovaná omáčka, s množstvom 1-2 polievkové lyžice na porciu.

DRUHY STEAKOV:

Vo Francúzsku nájdete: entrecôte, romsteck, faux-filet alebo bifteck. V amerike kúpite mäkké, vekovo vyhovujúce 2-25cm hrubé steaky alebo steaky, ktoré ľahko dostanete do panvice ako: Club/Delmonico, Small sirloin, Tenderloin Butt, T-Bone, Loin Strip steak, Rump steak, Porterhouse, Rib steak, Chuck steak.

KOĽKO KÚPIŤ?

Pol kila vykosteného steaku naservírujete 2 alebo 3 ľuďom, záleží od hojnosti vášho menu. Pre veľkú sviečkovicu, T-bones a porterhouse steaky rátajte s 350g na osobu

PRÍPRAVA NA VARENIE:

Odrežte prebytky tučného mäsa. Vrežte malé zárezy po obvode steaku. To je prevencia pred tým, aby sa steak pri grilovaní nekrútil. Poriadne vysušte steaky papierovými utierkami. Ak by bolo vlhké, tak nezhnedne,

pre 4-6 osôb, záleží od vášho menu


POTREBUJEME:

- jednu alebo dve veľké pannvice, dosť veľké na to, aby poňali mäso v jednej vrstve
- horúci tanier
- papierové utierky

- 1,5 polievkovej lyžice masla a 1,5 polievkovej lyžice oleja 
- 900-1200g hovädzích steakov 2-2,5cm hrubé (použila som roštenku)
- soľ, korenie
- 1/2 hrnčeka vývaru, pripravený hovädzí bujón, červené víno, suché biele víno, suchý biely vermut alebo vodu
- 2-3 polievkové lyžice masla

POSTUP:

- Dajte maslo a olej na panvicu a dajte nad mierny plameň. Keď sa maslová pena prestane tvoriť viete, že tuk je dosť horúci, aby opražil mäso. Položte steak na jednu stranu  na 3-4 minúty a regulujte teplotu tak, aby tuk bol stále veľmi horúci, ale aby nehorel.
- Otočte steak na druhú stranu na 3-4 minútky. Stredne prepečený steak je hotový v momente, keď vidíte jemné kvapôčky červenej šťavy, ktorá začína presakovať na povrch. Ďalšou možnosťou je stlačiť steak vašim prstom, stredne prepečený je vtedy, keď začína klásť odpor. Ak máte aj tak pochybnosti, vrežte do steaku malý zárez.
- Vytiahnite steak na horúci tanier a rýchlo ochuťte soľou a korením. Udržiavajte ich teplé, kým pripravíte omáčku.
- Do panvice s výpekom zo steakov pridajte tekutinu (ja som dala hovädzí bujón) a umiestnite nad silný plameň. Premiešavajte rýchlo vareškou, až kým nezredukujete na sirup. Odstavte, primiešajte maslo, nechajte ho úplne rozpustiť, maslo zahustí tekutinu na jemnú omáčku. Prelejte omáčku cez mäso a servírujte.



BON APPETIT!

Steaky boli šťavnatučké, omáčka výborná! Ja som ich robila o dve minútky dlhšie, pretože ja kojím a Rudko nemá rád medium rare,tak boli také niečo medzi stredne prepečeným až prepečeným steakom, ale ako vravím, VYNIKAJÚCE! 

K tomu sme si dali zemiaky v šupke a rukolový šalátik s balsamico octom. Roštenka padla za vlasť:)

Majte sa krásne!

Katka

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Koľko ľudí nás videlo?

Používa službu Blogger.

Translate

© Maškrtníci, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena